Reflectie verslag

Persoonlijke competenties

 

Inleiding

Voordat de meewerkstage bij AXS Logistiek voor mij begon heb ik een aantal persoonlijke en professionele leerdoelen voor mezelf opgesteld waar ik me graag in wilde verbeteren tijdens mijn stageperiode. De leerdoelen die ik voor mijzelf heb opgesteld op persoonlijk gebied zal ik nu opsommen.

-Het verbeteren van mijn communicatieve vaardigheden online maar ook verbaal. Door mijzelf nog meer te verbeteren op mijn communicatie vaardigheden kan ik me er misschien wel in specialiseren. 

-Mezelf meer een teamplayer maken. Dit betekent dat ik meer in teamverband moet gaan denken, terwijl ik nu wellicht nog eerder kies voor eigen belang.

-Het derde en laatste persoonlijke doel wat ik voor mezelf heb gesteld is het creëren van meer structuur in mijn werkwijze maar ook in mijn leven. Ik merk dat ik slecht ben in het vooruit plannen en dat ik structuur in mijn leven nodig heb. 

 

Zelfreflectie

Tijdens het begin van mijn stageperiode werd al gauw duidelijk dat er een aantal punten zijn waar ik mezelf in moet verbeteren. Dit is namelijk gebleken uit de evaluatie die ik en mijn buddy Jasper iedere week hebben. Mijn werkplek is naast zijn bureau gevestigd waardoor hij eigenlijk bijna alles mee krijgt van wat ik doe op een dag. Hieruit bleek dus dat ik teveel aannames nam en dat er nog veel persoonlijke ontwikkeling lag in het overtuigen van mensen. Ik herkende dit probleem zelf ook al wel bij mezelf. Nu is het echter de taak om hieraan te werken met Jasper en juist de lastige situaties aan te pakken zonder aannames te maken. Dit gaan we ook doen door middel van rolspellen waarbij Jasper de lastigste situaties voor gaat doen. 

Na de eerste weken binnen het bedrijf merk ik dat ik meer mezelf kan zijn binnen de afdeling en ook meer mijn mening durf te geven. Ik ben er zeker van overtuigd dat dit in mijn voordeel gaat spelen en ik gemakkelijk binnen de organisatie pas. Dit doordat de collega's dezelfde interesses en vaak ook dezelfde type mensen zijn waardoor ik gemakkelijk met ze overweg kan en we mooie dingen kunnen gaan neerzetten binnen AXS Logistiek.

wat betreft de communicatieve vaardigheden ben ik daar van overtuigd dat het de goede kant op gaat, ik zet steeds meer goede gesprekken neer en ik ben verbaal altijd netjes en beleefd.

tot slot het puntje over structuur in de werkwijze en in het dagelijks leven. ik moet zeggen dat het wennen is om iedere dag van 8 tot 5 op kantoor te zitten. Het zijn lange dagen ook als je daarnaast ook nog moet sporten etc. Maar ik denk wel dat het goed is voor mij om meer structuur in mijn leven te hebben. Structuur in de werkwijze vind ik nog lastig. Zeker in het begin heb ik mijn takenlijst niet goed genoeg bijgehouden waardoor ik vaak achter de feiten aan liep. Dit omdat ik soms teveel hooi op mijn vork neem en hierdoor in tijdsnood kom. Als gevolg hiervan is dat ik dingen afraffel of soms dingen vergeet.

Meetmomenten binnen AXS Logistiek

Inleiding

Er zijn tijdens mijn stageperiode 2 tussentijdse meetmomenten geweest waarbij ik werd beoordeeld door mijn Buddy en de manager van de recruitment afdeling. Zo zijn er meetmomenten binnen de organisatie afgenomen om te beoordelen hoe ik mijn werkzaamheden hier verricht en waar nog ruimte is voor verbetering. Dit is via een tabellen gedaan waarbij er cijfers worden gekoppeld aan verschillende vaardigheden die aanbod komen tijdens het verrichten van de werkzaamheden. Deze gegevens zijn verder verwerkt in een spinnenweb grafiek. (zie bijlage)

 

Meetmoment 1

Uit het eerste meetmoment is gebleken dat ik al goed op weg ben binnen de stage organisatie. Zo scoorde ik gemiddeld een 8,3 op het tonen van initiatief binnen de organisatie. Het is mooi om te zien dat werknemers binnen de organisatie zien dat ik vaak initiatief neem en hierbij niet aarzel om dingen aan te pakken en bereid ben om nieuwe dingen te leren. 

Verder komt er uit het meetmoment dat ik communicatief vaardig ben. Ik heb zelf wel door dat ik makkelijk een praatje maak en het met mijn communicatieve vaardigheden wel goed zit, maar ik had niet verwacht dat ik nu al zo hoog scoor op deze vaardigheid. Het is ten slotte ook noodzakelijk om binnen deze functie communicatief sterk te zijn. Mijn gemiddelde score kwam hierbij al uit op  een 9,5. 

Ook zien we in dit meetmoment dat ik niet hoog score op het leiderschap. Dit terwijl ik mezelf toch een hoger cijfer zal geven. Ik ben nu nog iets te terughoudend binnen de organisatie merk ik, omdat de werkzaamheden nog nieuw zijn en het is ook nog een nieuwe omgeving waar je in terecht bent gekomen. Nu ik eenmaal geland ben binnen deze organisatie is het voor mij de taak om meer leiderschap te pakken binnen AXS Logistiek. Ik weet dat ik dit in me heb, bijvoorbeeld op het voetbalveld ben ik aanvoerder waarbij je dus echt een leiderschapsrol moet invullen. 

Tot slot is de vaardigheid waarbij je commercieel moet denken nog iets waar ik mezelf graag in wil verbeteren. Je ziet dat dit gemiddeld het laagste cijfer heeft binnen dit meetmoment namelijk een 6. Dit komt met name doordat dit mijn eerste stage is waarbij je terecht komt in een commerciële omgeving. Het is voor mij nu de taak om mee te kijken bij andere collega's hoe hun deze vaardigheid op pakken. Ik ga me meer verdiepen in de commerciële gedachtes binnen de organisatie, zodat ik een beter inzicht krijg waar en hoe we als organisatie het meeste geld kunnen verdienen. 

 

Meetmoment 2

Het einde van de stageperiode komt steeds dichterbij en daarom heb ik deze week mijn tweede en laatste feedbackmoment gehad binnen de organisatie. Ook deze resultaten zijn terug te vinden in de bijlage. Ik verwacht een stijging in een aantal cijfers tijdens deze meeting. Dit doordat ik merkte dat ik echt een onderdeel ben van de organisatie en mijn werkzaamheden steeds makkelijker kon oppakken en ik meer kon meedenken en meewerken bij verschillende onderwerpen en situaties.

Je ziet gelijk een stijging van de cijfers als je het vergelijkt met het vorige meetmoment. Dit is natuurlijk een goed teken, echter merkte ik dit ook binnen de organisatie zoals je hierboven kan lezen. Ik had het idee dat ik steeds meer kon inbrengen en steeds meer kon betekenen binnen de organisatie. Dit bleek ook uit de vele waardering die ik ervaarde van mijn medecollega's. 

Als we een terugblik geven aan de leerdoelen die ik zelf heb opgesteld waarbij ik aangaf dat ik mezelf wil specialiseren in de communicatieve vaardigheden, zien we dat ik hier bij dit meetmoment gemiddeld op een 9,8 uitkom. Dit is natuurlijk een bijzonder hoog cijfer, waarbij ik eruit kan concluderen dat dit een specialiteit is geworden waar ik binnen het werkveld zeker gebruik van moet maken. 

Het onderdeel samenwerken heeft betrekking op het tweede leerdoel wat ik had gesteld aan het begin van mijn stageperiode. Uit het eerste meetmoment was gebleken dat ik deze vaardigheid al redelijk bezit. Zo kwam dit cijfer gemiddeld uit op een 7,8, terwijl dit cijfer voor mijn beroepsrol een 9,5 moet zijn. Er was toch nog ruimte voor verbetering. Uit het tweede meetmoment is gebleken dat dit cijfer is gestegen naar een gemiddelde van 8,5. Een mooie stijging als ik het zelf mag zeggen waarin ik mooie stappen heb kunnen maken. Ik wist van te voren dat het samenwerken niet een van mijn sterkste punten zal zijn, doordat ik toch vaker iets zelf uit ga zoeken in plaats van dat ik collega's om hulp of advies vraag. Toch vinden mijn collega's en ik zelf ook dat ik me hierin al goed heb kunnen verbeteren.  

Het derde leerdoel wat ik voor mezelf had gesteld is het creëren van structuur in mijn levensstijl. Met name het ver vooruit plannen vond ik lastig voorafgaand mijn stageperiode. Binnen zo'n werkomgeving moet je gewoon je agenda goed kunnen gebruiken. Ook hadden we binnen de organisatie takenlijsten de je zelf moest bijhouden. Ik merkte dat ik hier in het begin echt wel moeite mee heb gehad. Dit is een veel voorkomend probleem bij werknemers/stagiaires binnen de organisatie waar gelukkig op geanticipeerd wordt. Zo heb ik mezelf hier goed in kunnen verbeteren na een timemanagement training die werd gegeven door de directeur. Echter liep ik aan het eind van mijn stageperiode toch nog tegen een paar achterstallige taken aan die weg waren verwaterd. Dit kan moet ik in de toekomst dus nog beter oppakken.

 

Conclusie

Ik kan eigenlijk niet meer dan trots zijn op mezelf na het verbeteren van  de cijfers op alle onderdelen. Het ene onderdeel wat meer dan de andere. Voor dat ik aan mijn stageperiode begon beschikte ik zeker nog niet over de vaardigheden die ik nu heb ontwikkeld. Dit merkte ik tijdens deze periode zelf, maar dan is het ook fijn als je collega's met hogere functies dit ook bij je zien. Ook ben ik er dus achter gekomen dat mijn communicatie vaardigheden dusdanig goed zijn dat ik mezelf hier in kan gaan specialiseren. Na het ontvangen van deze meetmomenten krijg je een beter beeld hoe de organisatie denkt over jou en hoe je de werkzaamheden uitvoert, waardoor ik een stuk zelfverzekerde aan de slag kan gaan. Ik merk dat ik toch nog wel eens onzeker was over de werkzaamheden en taken die ik verrichte, waardoor een meetmoment een goede bevestiging voor mij is of ik goed bezig ben of niet. 

Professionele Competenties

Inleiding

Voordat de meewerkstage bij AXS Logistiek voor mij begon heb ik een aantal persoonlijke en professionele leerdoelen voor mezelf opgesteld waar ik me graag in wilde verbeteren tijdens mijn stageperiode. De leerdoelen die ik voor mijzelf heb opgesteld op professioneel gebied zal ik nu opsommen.

-Commercieel actief zijn binnen een commerciële omgeving

-Meer te weten komen over het recruitment proces en de verdere stappen

-Ontwikkeling in bekritisering

 

Zelfreflectie

Na het groeien binnen de organisatie door middel van initiatief tonen en het snel oppakken van werkzaamheden en andere stof kreeg ik uiteindelijk steeds meer inzichten in salarissen, detachering en de omzet. Zo krijg je uiteindelijk een beter beeld wat je nou aan het doen bent en wat het gaat opleveren. Zo kan je makkelijker de afweging om te kijken hoeveel tijd je in een kandidaat of vacature kan stoppen. Als een vacature weinig commissie opleverde voor AXS Logistiek ging ik hier uiteindelijk niet lang voor aan de slag en lag mijn nadruk eerder op een andere vacature. Uiteindelijke ga je steeds meer van zulke afwegingen maken en dat maakt het werk een stuk minder stressvol en een stuk leuker omdat je meer begrijpt wat er speelt.

Ik ben mijn stagebedrijf binnen gekomen via een aantal bekende van mij. Ik wist eigenlijk nog vrijwel niks over het recruitment proces en hoe dit eruit zag. Nu heb ik me natuurlijk 18 weken hiermee bezig gehouden en heb ik er nu een goed beeld bij gekregen. Ik beheerste het recruitment proces al vrij snel, waarbij je meer bezig was met het werven en selecteren van de kandidaten. Nadat de accountmanagers inzagen dat ik meer uitdaging nodig had, mocht ik hier een aantal van ondersteunen. Zo kreeg ik een aantal vacatures voorgeschoteld en mocht ik hiermee zelf aan de slag gaan. Betekent dat ik zelf de kandidaten zelf mocht selecteren en benaderen voor deze kandidaten. Verder mocht ik schakelen met de klanten en was ik dus echt de accountmanagers aan het ondersteunen tijdens de drukkere periodes. Ik vond het leuk om uiteindelijk andere werkzaamheden te mogen doen. Zeker omdat ik nu een beter beeld kreeg voor welke vacatures ik allemaal moest werven en selecteren, terwijl ik eerst gewoon blindelings aan het zoeken was. Ik kreeg hierbij dus een veel beter beeld bij het gehele recruitment en sales proces. 

Daarnaast wilde ik ook tijdens mijn stage beter worden in het kritisch denken. Daarmee bedoel ik kritischer worden op mezelf maar ook op mijn collega's. Ik merkte dat ik tijdens school opdrachten vaak wel voldoende nam met een 6. Ik wou juist meer kritisch op me mezelf worden deze periode en dat was ook nodig. Als stagiaire zijnde werden er vaak administratieve taken of opgeleverde cv's gecontroleerd. Het is natuurlijk niet leuk als je elke keer veel feedback terug krijgt. Hierbij was het aan mij de taak om kritischer te worden op de werkzaamheden die ik verrichtte. Zo heb ik mijn Buddy ook vaak mijn werk laten controleren, doordat dit lekker laagdrempelig was. Ook mocht ik dit meer van mijn collega's verwachten. Niet zomaar geloven dat hun iets goed hebben gedaan, maar ook op hun werk kritisch zijn. Zo werd er door collega's wel eens over mij heen gelopen en liet ik dit gewoon toestaan. Na een aantal keer hierop aangesproken te worden kon ik toch kritischer naar mijn collega's zijn. 

Meetmoment 1

Uit het eerste meetmoment is gebleken dat ik een 6,5 scoor op de competentie waarbij ik mezelf wil ontwikkelen in bekritisering. Dat vind ik vanuit mijn kant nog wel mee vallen. Ik weet van mezelf dat ik sommige dingen wat sneller afraffel om er maar vanaf te zijn. Echter hebben ze dat hier binnen het bedrijf nog niet dusdanig door. Mede dat dit komt doordat het bedrijf zich met namelijk focus op kwantiteit. Hierdoor kijken ze zelf ook wat minder kritisch. Toch is hier nog meer ruimte voor verbeteren en moet ik sommige administratieve handelingen beter verwerken. Niet meer genoegen nemen met een '5,5' maar kritischer denken en voor een 7 of 8 gaan.

Tot slot zie je goed in het eerste meetmoment dat commercieel bewust zijn nog een goede competentie is waarvan ik van te voren wist dat ik me daar op moest gaan verbeteren. Dit met name doordat ik nog niet echt commercieel ben aangelegd door voorgaande stages of voorgaande bijbanen die ik heb gehad. Hierbij kom je in een onbekende omgeving en heb je eigenlijk geen idee waar voor hun het geld te halen valt en hoeveel dit zal zijn. 

Meetmoment 2 

Uiteindelijk zie je een lichte toename op het cijfer bij de competentie van mijn ontwikkeling van het bekritiseren. Zo zien we dat het gemiddelde cijfer in meetmoment 2 is gestegen naar 6,8. Ik ben allang blij met deze stijging, want ik weet hoe moeilijk het vind om kritisch te zijn op mezelf maar ook op andere collega's. Ik vind het vaak lastig om deze feedback mee te geven. Ik geloof het vaak allemaal wel van mezelf maar ook van mijn collega's. Wel fijn dat ze tijdens het meetmoment zien dat ik er mee bezig ben geweest. Na dit meetmoment is er echter nog genoeg ruimte voor verbetering bij deze competentie. Dit moet in de toekomst en bij mijn afstudeerstage beter gaan.

Verder zie je dat de vaardigheid waarbij ik commercieel bewust moet zijn het meeste is gestegen. Zo lag dit cijfer bij het eerste meetmoment op een 6 en is dit nu toegenomen naar een 7,5. Dat is natuurlijk een goed teken. Dit heeft allemaal te maken met het groeien binnen de organisatie wat ik in het begin van meetmoment 2 heb aangegeven. Nu ik eenmaal geland ben binnen de organisatie krijg je een beeld bij de commercieel gedachtes van het bedrijf. Zo draait het hier binnen de saleskant erg om kwantiteit en snelheid, waarbij dit moeilijk te volgen is als je net nieuw bent in de organisatie. Zo houd ik me hedendaags bezig met het snel schakelen tussen de kandidaten en klanten, waarbij dit eerst minder was.

 

Conclusie

Hoewel alle cijfers hierbij toch zijn ontwikkeld vind ik van mezelf dat ik toch wat kritischer mag zijn. Ik ben al blij dat de mensen in het werkveld al positieve verandering hierin zien. Zo zie ik echter zelf nog dat er hier nog meer te halen valt. Op de andere cijfers en ontwikkelen mag ik natuurlijk hartstikke trots zijn. Het is niet voor niks dat ik vanuit de meetmomenten zulke cijfers steeds terug krijg. Nu is het de zaak om mezelf te blijven verbeteren.

 

Beroepsoriëntatie

Inleiding

In dit onderdeel van het reflectieverslag zal ik ingaan op de inzichten die ik heb verkregen over het bedrijf, de branche en mijn beroepsrol. Ik zal hier vooral de focus leggen op wat me wel of juist niet aansprak en hoe ik hier in de toekomst mee om zal gaan.

 

Branche

De branche waar het bedrijf AXS Logistiek zich in bevindt is de recruitment branche. AXS Logistiek richt zich met name op het verbinden van banen in de logistieke sector. Dit betekent dat AXS Logistiek de juiste matches maakt tussen de werkzoekende en de logistieke bedrijven die vacatures hebben open staan. Het is een zeer commercieel en energiek bedrijf waarbij je snel moet schakelen.

Na het afronden van mijn stageperiode kan ik zeggen dat ik de recruitment branche een leuke branche vindt om in actief te zijn. Of de logistieke kant me nou zo erg aantrekt durf ik niet zo goed te zeggen. Dit omdat ik niet zo goed bekend ben met de logistieke sector en ik had hiermee in het begin wel moeite. Met name de vaktermen die af en toe nog onduidelijk waren, waardoor je eigenlijk geen goed beeld bij de situatie krijgt. Toch vond ik met name het werken en schakelen met veel verschillende mensen leuk. Je bent ook lekker actief bezig, maar het is soms ook een hele uitdaging. Zo ben je vaak afhankelijk van de klanten en kandidaten. Dit kost soms veel moeite en geduld. Het is dan juist de taak geweest om deze klanten en kandidaten zo goed mogelijk te overtuigen. Je gaat hiermee meer richting de sales kant. Als je uiteindelijk een kandidaat of klant binnen haal en je maakt iemand gelukkig met een nieuwe baan, haal je hier wel heel veel voldoening uit. 

 

Bedrijf

AXS logistiek kan beschreven worden als een jong en energiek bedrijf. Het bedrijf heeft meerdere vestigingen en zit volop in de groei. Het mooie pand langs de grachten in Breda is opgezet door mijn baas van maar liefst 30 jaar oud. Dat zegt genoeg over hoe jong en energiek het bedrijf dan wel niet moet zijn. Binnen het bedrijf staat groei en optimalisatie centraal. Er wordt elk jaar een jaarlijks target qua omzet neergezet waar naar toe gewerkt moet worden. Als dit target wordt behaald wacht er een leuke buitenlandse reis op de werknemers. Ook worden er maandelijks uitjes gepland bij het halen van de maandelijkse targets. Zo ben ik in deze 18 weken al op 4 personeelsuitjes geweest. Je kunt de collega's binnen en buiten werktijd echt zien als je 'vrienden'. 

Binnen het bedrijf wordt er als werknemer maar ook als stagiaire veel van je verwacht en dat AXS zelf ook. Het is de bedoeling dat iedereen hier als voormalig werknemer wordt behandeld en er wordt verwacht dat je hier ook gewoon je targets haalt. Binnen het bedrijf vinden ze het geven van feedback belangrijk om uiteindelijk je werkzaamheden blijven te optimaliseren. Dit is ook een van de redenen dat er hier vaak zitmomenten worden ingepland met collega's om je weken te evalueren. Het is echt richting de sales kant waardoor je ook sterk in je schoenen moet kunnen staan en dus tegen kritiek moet kunnen. Doordat er veel van je wordt verwacht en je soms wel eens feedback/kritiek krijgt kan dit soms lastig te verwerken zijn. 

Verder is het een redelijk klein bedrijf in Breda met rond de 40 werknemers. Zo hebben ze een marketing afdeling, een HR-afdeling, een office manager en de recruitment afdeling die de accountmanagers ondersteund. Een wat kleiner bedrijf betekent lekker korte lijntjes, waardoor je makkelijk en snel kunt schakelen. Er heerst een informele maar toch ook wel een formele werksfeer met lichte hiërarchie. 

Doordat het een wat jonger bedrijf is willen ze wel professioneel blijven overkomen. Hierdoor waren er wel kledingvoorschriften waar je jezelf aan moest houden. Dit betekende dat je altijd een overhemd aan moest, zelfs onder het dragen van een trui. Op vrijdag werd je hierin vrij gelaten en mocht je business casual gekleed komen. Dit is begrijpelijk, maar soms ook wel lastig met kleding strijken en wassen. Verder was er altijd een borrel op kantoor en mocht er vanaf 15:30 op vrijdag een biertje of een wijntje gedronken worden. 

Als ik zo terugkijk is het voor mij heel belangrijk om met collega's te werken die gemotiveerd zijn en andere mensen blijven motiveren. Ik weet zeker dat ik dit bij AXS Logistiek heb ervaren. Verder is het voor mij belangrijk om met collega's te werken met dezelfde interesses en leeftijdscategorie. Ik ervaar op mijn eerdere werk dat ik het lastig vind om samen te werken met collega's waarbij dit helemaal niet overeenkomt. Al met al kan ik zeggen dat AXS Logistiek een bedrijf is waar ik me op gemak voelde en prima tussen de collega's pasten. Er werd keer op keer duidelijk gemaakt dat ze me er graag bij wouden hebben als vaste kracht. Dat is natuurlijk alleen maar leuk om te horen.

Beroepsrol

Binnen deze stageperiode heb ik me voornamelijk bezig gehouden als recruiter/talent specialist. Ik was een recruiter die buiten zijn eigen werkzaamheden nog verschillende accountmanagers heeft ondersteund. Mijn werkzaamheden heb ik verder beschreven bij het kopje 'werkzaamheden' binnen dit verslag. Dit heb ik gedaan doordat jullie zo een beter beeld kunnen krijgen wat ik allemaal heb gedaan met beeldmateriaal en voorbeelden erbij. 

De rol als recruiter heeft zo zijn voor-en nadelen. Een nadeel is dat mijn weken vaak hetzelfde opgebouwd waren en de werkzaamheden niet vaak verschillen. Dit zorgde ervoor dat het na een tijd eentonig werd. Doordat het eentonig werd kon ik niet meer uitgedaagd worden waardoor ik mijn motivatie snel kon verliezen.

Aan de andere kant werk je als recruiter met mensen en diensten. Hierdoor ben je met veel verschillenden mensen in contact, wat erg leuk en afwisselend is. Elk persoon en elk gesprek is anders. Je moet dus per kandidaat en per klant een gesprek anders insteken. Dit zorgt wel weer voor variatie. Verder ben je dus vaak aan het woord waardoor de dagen lekker snel voorbij gaan. Ook gaf het mij een voldaan gevoel als je echt iets voor een kandidaat of klant had betekent. Ik haal daaruit voldoening.

Verder heb ik inzicht gekregen in verschillende beroepsrollen binnen de organisatie. Zo durft AXS Logistiek een traject met mij aan te gaan wat zal betekenen dat ik hierbij kan doorgroeien naar een accountmanager rol. Ik kwam bij dit bedrijf binnen en ik wist niet zo goed wat ik later wou worden. Nu ik mijn stage heb afgerond heb ik hierbij een beter inzicht in gekregen en lijkt het invullen van een accountmanager rol wel iets voor mij. Dit doordat ik hierbij mijn communicatie vaardigheden goed kan gebruiken bij het opbouwen van relaties met klanten en je hierbij veel variatie ervaart binnen deze beroepsrol. Kortom, zie ik mezelf de recruiter functie niet heel mijn leven lang vervullen.

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb